Dos marxants d’art, denunciats pels Mossos per estafar amb la venda de litografies i obres d’art falsificades

Els Mossos d’Esquadra van denunciar penalment els dies 11 de maig de 2016 i 10 de maig de 2017 dos homes de 70 i 60 anys, de nacionalitats espanyola i xipriota, com a presumptes autors d’un delicte d’estafa després de detectar l’any 2015 la venda en una coneguda sala de subhastes de Barcelona litografies amb elements que podien determinar-ne la falsedat.  Com es fa en aquests casos els investigadors van recórrer a l’expertesa per a confirmar la falsificació d’aquestes obres. Les indagacions van conduir a la identificació de dos marxants molt coneguts en els circuits de l’art a Catalunya.

El principal investigat havia format part d’una organització criminal internacional amb arrels a l’Estat espanyol, Itàlia i els Estats Units, que havia venut milers de litografies i serigrafies falses arreu del món els anys 2007 i 2008. La investigació va culminar amb una entrada i escorcoll en una nau industrial de Sant Vicenç de Montalt, que s’utilitzava com a magatzem i taller. Els agents van intervenir centenars de certificats i nombroses obres gràfiques i pictòriques, l’estudi de les quals en va permetre acreditar l’autenticitat d’algunes però que va revelar que moltes eren falses.

D’entre aquestes obres en destacava un oli sobre llenç atribuït a Edouard Manet, que estava amb la resta de l’estoc comercial del principal marxant d’art investigat. Aquesta peça anys enrere ja havia estat vinculada a una estafa i, en aquella transacció, es va valorar en 900.000 euros.

Per certificar la seva falsedat es va sol·licitar un estudi a un centre de referència internacional en art modern com és el Centre d’Art d’Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida. La paleta cromàtica de l’artista presentava discrepàncies amb l’obra investigada i a la peça no hi figuraven alguns pigments habituals de l’artista, mentre que n’hi havia d’altres que ni tan sols s’utilitzaven a l’època i que es van descobrir tres dècades després de la mort de Manet. No s’ha pogut identificar la font d’on provenien les litografies falses, però sí la manera com es distribuïen. Els dos marxants d’art imputats no treballaven de forma conjunta però tenien un mateix proveïdor i es coneixien. Per a la venda havien arribat a fer servir persones interposades a les sales de subhastes. Les litografies eren numerades a llapis i en alguna ocasió duien certificat.

Els dos denunciats tenien diversos antecedents per estafes, sempre relacionades amb el món de l’art. Els mossos van intervenir un oli atribuït a Edouard Manet amb un certificat d’autenticitat, desenes de litografies atribuïdes a Roy Lichtestein, Joan Miró o Antoni Clavé i centenars de certificats per obres d’artistes com Salvador Dalí, Pablo Ruiz Picasso, sense les peces que les autentificaven.