Ford incorpora en el model Focus una ajuda per prevenir els conductors kamikazes

Pocs errors tenen conseqüències tan aterridores com prendre una autopista en la direcció equivocada. Per ajudar a prevenir el pitjor malson de qualsevol conductor, Ford ha introduït la tecnologia d’Alerta de Direcció Contrària per al nou Focus. És probable que els xocs en la direcció equivocada causin lesions greus i morts a causa de que les velocitats de tots dos actuacions es combinen en l’impacte. Segons la CEA, a Espanya es van produir una mitjana de 130 accidents anuals durant l’última dècada causats per conductors kamikaze, amb entre 25 i 30 morts cada any.

El terme és conegut amb noms diferents a cada país. A Espanya, se sol denominar com “conductor kamikaze” al que la DGT considera Conductors en Conducció Contrària, mentre que és “Geisterfahrer” en alemany, “spookrijder” en holandès i “conducteur Fantome” en francès, la traducció, seria “conductor fantasma “. Durant 2016, les emissores de ràdio alemanyes van interrompre la seva programació en 2.200 ocasions per emetre advertències de “geisterfahrer” **.

“Aquests accidents poden ser devastadors. Els conductors que estan cansats, confosos per les males senyals de trànsit o que condueixen amb males condicions meteorològiques poden prendre el camí equivocat, només per descobrir que s’han posat a si mateixos ia altres persones a l’autopista en perill real “, afirma Jan Guesten, enginyer de desenvolupament de Tecnologies d’Assistència al Conductor de Ford Europa.

La Alerta de Direcció Contrària es basa en la tecnologia ja existent de Reconeixement de Senyals de Trànsit de Ford, que utilitza informació GPS del sistema de navegació de bord per identificar la ubicació de l’acte i una càmera orientada cap endavant muntada al parabrisa per detectar senyals importants com ara límits de velocitat i mostrar-les al conductor en el quadre de comandament oa la pantalla Head-up. En situacions en què un conductor passa dos senyals de “direcció prohibida” a banda i banda d’una via d’accés a una autopista o autovia, l’Alerta de Direcció Contrària emet un advertiment i mostra al conductor un símbol vermell de “direcció prohibida”, així com un missatge per a “comprovar la direcció de conducció”.

Ford va provar la tecnologia, que inicialment està disponible per a clients a Àustria, Alemanya i Suïssa, a la pista de proves de la companyia a Lommel, Bèlgica, utilitzant senyals de “direcció prohibida” instal·lades en les vies d’accés. Per provar una major varietat de creus, la càmera del sistema es va muntar davant d’un monitor d’ordinador que mostrava un entorn de conducció virtual creat amb dades GPS del món real.

La Alerta de Direcció Contrària és una de les tecnologies avançades disponibles per al Focus, que inclouen funcions que li permeten frenar automàticament si el cotxe detecta una possible col·lisió amb vianants o bicicletes, o ajudar els conductors a realitzar maniobres evasives per evitar obstacles per davant . Una càmera del darrere proporciona una visió de 180 graus per retrocedir des dels espais d’estacionament o entrades a garatges.

Així funciona (vídeo)