Ford i Vodafone treballen en una tecnologia que avisarà els conductors d’accidents propers i com deixar pas als vehicles d’emergència

El nou sistema sincronitzarà els moviments dels vehicles per a aconseguir un "passadís de seguretat" per facilitar l'accés de bombers, ambulàncies i policies. / Ford Europe

La firma automobilística Ford i la companyia Vodafone treballen conjuntament en una tecnologia d’interconnexió de vehicles que alertaria als conductors sobre accidents propers. El mateix sistema donaria instruccions als vehicles detinguts sobre la presència dels serveis d’emergència i indicaria cap a quin costat de la carretera haurien d’ocupar per deixar pas d’ambulàncies, bombers i policia.

El sistema està dissenyat per crear un “passadís d’emergència” que permetria que els serveis de socors arribin al seu destí més ràpidament. El projecte s’anomena KoMoD (Kooperative Mobilitat im digitalen Testfeld Düsseldorf), amb un pressupost de 15 milions d’euros, que realitza proves de noves tecnologies de vehicle connectat i conducció automatitzada.

Anticipant un futur en el qual tots els vehicles es comuniquin entre si a través de xarxes de telefonia mòbil i mòdems integrats, Ford i Vodafone estan explorant ara la manera com “eCall Plus” podria també informar a altres conductors que s’acosta un accident , a una distància de fins a 500 metres. L’atenció als vehicles d’emergència també emetria l’advertència, utilitzant les pantalles dels cotxes per mostrar la formació correcta del “passadís d’emergència”.

A les carreteres de dos carrils es creen “corredors d’emergència” entre els dos carrils per part dels conductors que s’aturen a banda i banda. Si hi ha més de dos carrils, llavors depèn de si a la carretera es condueix per l’esquerra o la dreta. Per a aquells països en què els conductors condueixen per la dreta, el corredor es crea entre el carril de l’extrem esquerre i el que té directament al costat. Però fins i tot en aquells països en què ja és un requisit legal que els conductors adoptin aquestes mesures, molts conductors segueixen sense complir-ho. A Alemanya, una enquesta va revelar que gairebé la meitat dels conductors no saben com formar un “corredor d’emergència”.

La nova tecnologia complementa la tecnologia d’Alerta de Vehicles d’Emergència que Ford també està provant en KoMoD. Aquesta envia un senyal des de l’ambulància, el camió de bombers o el cotxe de policia directament als conductors propers, perquè sàpiguen la ubicació exacta del vehicle i la distància a la qual es troba. Això pot ser especialment útil en àrees urbanes, per exemple, en una cruïlla on pot ser difícil per als conductors identificar immediatament d’on ve el so de la sirena.

“La revolució digital està portant noves formes de mobilitat que poden ajudar a salvar vides a les nostres carreteres”, assegura Hannes Ametsreiter, CEO de Vodafone Alemanya. “Quan els cotxes es comuniquen entre si, els nostres equips de rescat aconsegueixen un espai aclarit que els permet proporcionar l’ajuda adequada en el moment adequat, en situacions en què cada segon compte”.

Ford també provarà en KoMoD altres tecnologies que demostren el potencial dels vehicles connectats. El Sistema d’Assistència de Semàfors utilitza informació sobre els horaris dels semàfors. Un Sistema d’Informació de Túnels utilitza missatges de les unitats de carretera per mostrar al conductor avisos sobre límits de velocitat, vehicles que circulen a baixa velocitat o tancaments de carrils.