Ford treballa en un projecte per acabar amb els semàfors en vermell i els “stops” a les cruïlles

¿S’han fixat com els vianants vam aconseguir “negociar” el pas en un lloc molt concorregut? Esquivem a les altres persones en els “creuaments” de carrers amb tan sols unes dècimes de segon de “estudi” de la situació per on caminen els altres. Accelerem i deceleramos el pas en funció del que fa l’altre. Aquest, precisament aquest, és el model que estudia Ford en el seu projecte “Intersection Priority Management” perquè els vehicles en un futur ajustin la seva velocitat per evitar un xoc amb vehicles que procedeixen d’altres direccions, informa la marca. De fer-se realitat, de les nostres carreteres desapareixerien els semàfors i potser fins als “stops”, ja que la investigació pretén arribar a la conclusió que no caldrà que els vehicles s’aturin … fins arribar al seu destí, és clar.

Intersection Priority Management (IPM), que s’està provant aquesta setmana als carrers de Milton Keynes, Regne Unit, com a part del programa UK AutoDrive, té com a objectiu
mantenir els conductors en moviment i posar fi a les parades innecessàries a les cruïlles, facilitant el flux de trànsit i augmentant la seguretat i l’eficiència. “Sabem que els encreuaments i els semàfors poden ser un veritable problema per a molts conductors”, assegura Christian Ress, supervisor de tecnologies d’Ajuda al conductor, del departament d’Investigació i Enginyeria Avançada de Ford. “Amb la tecnologia de cotxes connectats que hem estat provant aquesta setmana, preveiem un món en què els vehicles siguin més conscients uns dels altres i del seu entorn, permetent una cooperació i col·laboració intel·ligents a les carreteres ia les cruïlles”.

Cada any, els conductors passen una mitjana de dos dies esperant en semàfors. Els encreuaments no només poden ser frustrants, també són la causa de fins al 60 per cent dels
accidents de trànsit. A més d’estalviar temps, evitar aturar-se en les cruïlles també podria estalviar combustible, ja que els conductors eviten frenar i accelerar per evitar semàfors.

IPM utilitza comunicacions de vehicle a vehicle (V2V) per coordinar-se amb altres vehicles als voltants i suggereix les velocitats òptimes que permetran que els vehicles passin uns al costat d’altres de manera segura a les cruïlles sense aturar-se. Per a les proves, els cotxes de prova han estat equipats amb sistemes de comunicació V2V que transmeten la ubicació, direcció de viatge i velocitat dels vehicles. Els sistemes IPM de bord són capaços d’identificar un encreuament pròxim i la trajectòria d’altres vehicles que s’aproximen a ell. A continuació, suggerirà una velocitat òptima per a cada vehicle a mesura que s’acosti a l’encreuament que li permetrà travessar-de forma segura.