Mossos detenen quatre persones i desarticulen una banda que robava cotxes a Catalunya per vendre’ls a Espanya, Nord d’Àfrica i Europa

Els Mossos d’Esquadra han desarticulat una organització Criminal dedicada al tràfic il·lícit de vehicles amb la detenció de quatre persones de nacionalitat búlgara i d’edats compreses entre els 28 i els 54 anys, presumptes autors del robatori de vehicles a Catalunya per posteriorment enviar-los a altres punts de l’Estat espanyol i a diferents països del Nord d’Àfrica i del centre d’Europa per vendre’ls.

La investigació es va iniciar a mitjans de 2017 quan la Unitat Central de Tràfic Il·lícit de Vehicles de la DIC va detectar un augment considerable de sostraccions de vehicles d’uns models molt concrets d’una mateixa marca comercial. Fruit de les indagacions policials, els policies van determinar que gran part d’aquest robatoris havien estat comesos per membres d’una mateixa una organització criminal assentada a Catalunya. Els seus integrants tenien un alt grau d’especialització amb capacitat per a sostreure els vehicles i dotar-los d’una nova identitat per, posteriorment, vendre’ls a tercers en diferents punts de l’Estat espanyol, d’Europa i fins i tot del nord d’Àfrica.

La detenció de dos ciutadans búlgars a principis de l’any 2018 a la frontera d’Àustria de quan intentaven traslladar dos vehicles sostrets a Catalunya va permetre als investigadors determinar que l’organització estava integrada per nou persones, vuit de nacionalitat búlgara i una de russa. Sis d’aquests investigats havien establert els seus domicilis de Santa Coloma de Gramenet, Ripollet i Barcelona i eren els encarregats de la sostracció i la manipulació dels cotxes robats. Els altres tres integrants, amb residència fora d’Espanya, s’encarregaven de transportar fora de l’Estat els vehicles sostrets.

Per aconseguir els vehicles el grup actuava sempre seguint un mateix modus operandi. A última hora del dia recorrien diferents localitats catalanes a la recerca de vehicles que quadressin amb la marca i model que buscaven amb la finalitat de sostreure’ls. Un cop tenien fixat l’objectiu manipulaven els panys i la centraleta per poder emportar-se’l i el deixaven a la via pública, en llocs discrets i propers als seus domicilis, per veure si la policia el detectava. Posteriorment substituïen les matrícules originals per unes altres de doblades per un altre vehicle de la mateixa marca i model. D’aquesta manera evitaven que es pogués identificar com a sostret.

Un cop tenien la certesa que el vehicle havia passat desapercebut l’amagaven en pàrquings comunitaris llogats per l’organització, en llocs propers als seus domicilis o en aparcaments públics de Barcelona. Des d’aquests punts traslladaven els cotxes a una empresa de transports de Parets del Vallès on treballaven dos dels detinguts. En aquestes instal·lacions modificaven tots els elements d’identificació dels vehicles com el número de bastidor, tant l’encunyat al xassís com l’electrònic. Aquestes operacions les realitzaven els caps de setmana quan l’empresa, totalment aliena a l’activitat il·lícita, estava tancada.

Un cop manipulats tots els elements d’identificació tornaven a amagar els cotxes i fabricaven documentacions falses amb les noves dades identificatives. D’aquesta manera els deixaven enllestits per al tràfic de vehicles. La investigació va permetre relacionar l’organització amb la sostracció de vint vehicles a Catalunya.

Davant d’aquest fets el dia 30 d’abril es va establir un operatiu policial que va comportar la detenció dels quatre membres de l’organització que residien a Catalunya, citar-ne un altre com a investigat. El sisè integrant té vigent una ordre internacional de detenció, ja que va abandonar el seu domicili de Santa Coloma de Gramenet dies abans de l’operatiu. El mateix dia 30 els agents van realitzar quatre entrades i escorcolls en els domicilis que els detinguts tenien a Santa Coloma de Gramenet, Ripollet i Parets de Vallès.

En els domicilis els mossos van intervenir diferents aparells electrònics per modificar les centraletes dels vehicles i configurar noves claus, inhibidors de freqüència per captar senyals dels comandaments a distància, claus sense codificar, eines per forçar i extreure panys, planxes metàl·liques amb números de bastidor falsos preparades per ser instal·lades, així com documentacions i matrícules falses de Suècia, Bèlgica i Rússia.

També es van recuperar cinc vehicles que havien estat sostrets a Catalunya, els qual se sumen al vuit turismes recuperats al llarg de la investigació. El dia 2 de maig els detinguts van passar a disposició Jutjat d’Instrucció número 5 de Rubí i el jutge va decretar llibertat amb càrrecs per a un d’ells i presó provisional sense fiança per a la resta.

Port de Tarragona