40 detinguts a una banda que robava vehicles i els tornava a sostreure després de ser recuperats per les Forces de Seguretat

La Guàrdia Civil ha desarticulat una organització delictiva d’àmbit internacional dedicada al tràfic il·lícit de vehicles entre Espanya i diversos països europeus. Han estat detingudes 40 persones, 8 d’elles a França, de nacionalitats espanyola, romanesa, argentina i búlgara. A tots ells se’ls considera els responsables del robatori de 118 vehicles al nostre país, dels quals 61 han estat recuperats a França. Amb la venda d’aquests vehicles, haurien obtingut més de 4.500.000 € de beneficis. Els vehicles eren comercialitzats en concessionaris.

Desenes de propietaris espanyols haurien comprat vehicles en concessionaris, desconeixent realment que eren cotxes que van ser robats anteriorment. No obstant això, i en previsió que es descobrís que aquests vehicles eren robats i fossin lliurats als seus legítims propietaris, aquest grup criminal s’instal·lava dispositius GPS en els mateixos, per tornar a robar-los de nou en cas que les forces de seguretat ho recuperessin i així començar el cicle de la falsificació de nou.

En els diferents registres practicats, s’han recuperat diversos vehicles que estaven preparats per a la seva exportació a l’estranger, així com útils utilitzats per a la falsificació, a més de matrícules i documentacions estrangeres falsificades.

La investigació va començar a principis de l’any passat, quan la Guàrdia Civil va detectar una ITV ubicada a Madrid, en la qual diversos usuaris de la mateixa estaven utilitzant documentacions de vehicles sostretes a Alemanya, per passar favorablement la inspecció tècnica a vehicles que simulaven venir de aquest país i així poder registrar-los a Espanya, quan en realitat havien estat robats a casa nostra.

Investigacions posteriors van revelar que el modus operandi havia estat utilitzat en nombroses ocasions i en diferents llocs, però sempre pel mateix grup de persones.

S’han inspeccionat dues estacions d’ITV a Madrid, on l’organització passava les inspeccions dels vehicles prèviament sostrets i falsificats, així com quatre tallers mecànics i 3 concessionaris a Madrid i Toledo, en els quals es venien vehicles robats amb els elements falsificats, simulant provenen de l’estranger.

Falses assistències de grua per robar vehicles
Els robatoris estaven perfectament planificats i es triava la marca i model i les ubicacions per dur-los a terme, preferiblement zones residencials i àrees empresarials de Madrid. Arribaven fins i tot a realitzar un seguiment i estudi previ de les rutines dels propietaris dels vehicles elegits. En alguns casos, els propis delinqüents instal·laven, sobre els potencials vehicles a sostreure, dispositius de seguiment GPS per facilitar tota la tasca anterior.

Com circumstància nova, una branca de l’organització comptava amb dues grues d’assistència en carretera, amb les que es desplaçaven als llocs on estaven estacionats els vehicles triats per ser sostrets, i simulant una assistència real els carregaven en les mateixes transportant al terme municipal de Griñón (Madrid), on els deixaven “refredar” uns dies per detectar qualsevol activitat externa sobre ells. Posteriorment els traslladaven a una finca privada del municipi de Torrejón de Velasco (Madrid), on es procedia a la falsificació de tots els seus elements i marques de seguretat.

Una altra modalitat de sostracció consistia en llogar vehicles de la marca i model escollida, traslladant-los a diferents països europeus, on una vegada finalitzat el termini de lliurament contractat, no els tornaven i els matriculaven en aquests països amb documentacions falses, prèviament sostretes d’altres vehicles de idèntiques característiques.

En altres ocasions utilitzaven un sistema més convencional, extraient el pany de la porta per accedir a l’interior i, amb un dispositiu electrònic que es connecta al port de diagnosi, anul·laven l’immobilitzador i el arrencaven en pocs segons.

Vehicles doblats en circulació

Finalment canviaven la titularitat dels vehicles sostrets per eludir qualsevol acció policial o administrativa. Per a això, obtenien informació de vehicles d’idèntiques característiques sol·licitant informes a la DGT, a través d’una gestoria en línia de la província de Màlaga, aconseguint per menys de 10 € que costa cada informe, totes les dades necessàries per a utilitzar-los en les documentacions falsificades.

D’aquesta manera, després de falsificar la placa de matrícula i el bastidor dels vehicles robats amb les dades dels legals, circulaven per les nostres carreteres dos vehicles amb les mateixes dades d’identificació i de titularitat, el que ha motivat, en diversos casos, que els legítims propietaris rebessin denúncies de trànsit procedents de províncies en les que no havien estat.

Una altra via utilitzada per aquesta organització per introduir vehicles sostrets

Port de Tarragona