La Federació d’Associacions de Transport creu que l’eliminació dels peatges de l’AP-7 i l’AP-4 millorarà la seguretat vial

La Federació Nacional d’Associacions de Transports d’Espanya (Fenadismer) ha expressat avui en un comunicat la seva satisfacció per la liberalització dels trams de les autopistes AP-7 (Alacant-Tarragona) i AP-4 (Sevilla-Cadis) millorarà la seguretat viària i redistribuirà millor els tràfics privats i professionals.

La federació assenyala en la seva nota de premsa que l’eliminació d’aquests peatges aportarà «indubtables avantatges» per la descongestió de la xarxa viària nacional, i basarà l’elecció de via en criteris no exclusivament econòmics com fins ara, sinó en funció de la distància del trajecte o de la destinació del viatge.

Considera que hi haurà una utilització més racional de les carreteres nacionals pels vehicles de transport ja que, en tenir els camions limitada tècnicament la seva velocitat a 90 quilòmetres / hora, es produirà un transvasament «important però no massiu» de camions a les autopistes de peatge.

Fenadismer, que agrupa 32.000 pimes de transport per carretera, ha destacat que s’hagi fet efectiu el compromís del ministre de Foment d’anar liberalitzant els peatges conforme es vagin esgotant les concessions.

Segons la federació, Espanya té 3.307 quilòmetres de carreteres de pagament, i en diversos trams expiren les concessions privades en els propers anys, de manera que passaran a formar part de la xarxa pública estatal.

A finals de l’any passat va vèncer la concessió de l’autopista AP-1 Burgos-Armiñón, i des de l’1 de gener l’AP-7 entre Alacant i Tarragona, amb un total de 474 quilòmetres, i l’AP-4 entre Sevilla i Cadis, amb un recorregut de 94 quilòmetres.

També estan previstos en els pròxims anys el venciment de les concessions del tram de l’AP-7 des de Tarragona fins a la frontera de la Jonquera el 2021, i l’AP-2 entre Saragossa i la Mediterrània.

A més, la liberalització contribuirà a rebaixar de forma important l’actual factura en concepte de peatges que suporten els transportistes espanyols, al voltant de 1.900 euros anuals per vehicle, segons consta a l’Observatori de Costos del Transport de Mercaderies per Carretera que publica periòdicament Foment, ha citat Fenadismer.

La federació de transportistes sol·licitarà un pla de descomptes per al desviament voluntari de camions a la resta d’autopistes de peatge, per fomentar la seva utilització, i recorda que el pla posat en marxa el 2015 de bonificació de fins al 50% de l’import del peatge va permetre el desviament addicional de més de 220.000 camions a autopistes de peatge durant els seus cinc mesos de vigència.

Port de Tarragona