La Policia Nacional evita in extremis que una dona aboni el “rescat” després de rebre una trucada indicant que tenien a la seva filla segrestada

"O pagues 10.000 euros o et vam enviar un vídeo tallant-li un dit a la teva filla", deien els delinqüents

La ràpida resposta dels agents de la Policia Nacional ha impedit a Madrid que la víctima d’un segrest virtual arribés a desemborsar fins a 10.000 euros per a evitar que la seva filla patís cap dany. Abans havia rebut una trucada de telèfon en què l’amenaçaven amb tallar-li un dit a la suposada ostatge, qui en realitat es trobava en perfecte estat, al seu lloc de treball habitual. Aquesta modalitat delictiva és coneguda com segrest virtual, una estafa que durant el passat any 2019 ha deixat a la Policia Nacional 130 casos, dels quals va arribar a haver-hi un desemborsament econòmic en cinc d’ells i en dos es va poder recuperar aquests diners. Sota el hashtag #NoEsReal, els perfils de la Policia Nacional en xarxes socials ofereixen informació i consells sobre com reaccionar en cas de rebre una trucada d’aquest tipus.

L’últim cas conegut de segrest virtual ha tingut com a víctima a una dona de 69 anys amb residència a Madrid. Mentre es trobava al seu domicili va rebre la trucada telefònica d’un home amb accent estranger que li va dir tenir segrestada la seva filla i que per poder tornar a veure-havia d’obtenir a canvi 10.000 euros. De fet la va comminar a dirigir-se a la seva entitat bancària immediatament, sota l’amenaça de tallar-li un dit a la seva filla i enviar-li un vídeo perquè fos testimoni del que podia arribar a cometre.

Mentre el segrestador virtual mantenia la víctima a el telèfon, aquesta va caminar fins al banc, on també va arribar en aquell moment una patrulla de la Policia Nacional. El marit de la víctima havia cridat tan sols uns minuts abans a l’091 per informar del que estava passant i la ràpida resposta dels agents va permetre que no s’arribés a produir cap moviment bancari. Paral·lelament, altres agents es van dirigir a el lloc de treball de la suposada segrestada, on van comprovar que es trobava perfectament.

Bloqueig emocional i diners ràpid

Entre les característiques principals dels segrestos virtuals destaquen la sorpresa i l’estat d’angoixa en què es sumi a la víctima. Habitualment són cridades inesperades provinents de nombres ocults o amb prefix de l’estranger. El que busquen els delinqüents és provocar la màxima angoixa i bloqueig emocional, pel que són molt agressius i directes, fins i tot poden arribar a posar a el telèfon a terceres persones que imiten crits i plors de les suposades víctimes.
Una altra de les estratègies dels segrestadors virtuals és tractar de perllongar a l’màxim la crida per evitar cap reacció de la víctima. El que busquen així és que no pugui avisar la Policia i obtenir els diners sense arribar a penjar el telèfon, principalment a través d’empreses d’enviament de diners.

Port de Tarragona