Desarticulen una organització criminal dedicada al robatori de vehicles amb una “seu” a Figueres

20 detinguts acusats de robatori de 80 cotxes i furgonetes

Policia Nacional, en col·laboració amb la policia francesa, ha detingut 20 persones -11 d’elles a Alacant i nou a França- i han desarticulat una organització criminal especialitzada en la sostracció de vehicles. L’organització estava perfectament estructurada i jerarquitzada i els seus membres altament especialitzats; des dels encarregats de robar els cotxes fins als gestors que s’encarregaven de regularitzar-los. Als presumptes autors dels fets, se’ls imputa el robatori de més de 80 vehicles -en les províncies d’Alacant i Girona- els elements identificatius eren posteriorment modificats per, finalment, enviar els vehicles a el nord d’Àfrica. Els agents han fet sis registres en els quals han intervingut gran quantitat de material especialitzat per al robatori de cotxes.

La investigació va començar quan els agents van tenir coneixement de l’existència d’una organització criminal que, presumptament, es dedicava a la sostracció de vehicles. A més, van observar que centraven la seva activitat il·lícita en vehicles d’un determinat grup automobilístic francès i, especialment, de vehicles comercials si bé sostreien tot tipus de cotxes. Amb l’avanç de la investigació, els agents van comprovar que es tractava d’un entramat perfectament organitzat i fortament jerarquitzat, tant a Espanya com a França, l’actuació criminal s’havia desenvolupat durant anys. Així mateix, van advertir que els seus membres -ciutadans d’origen àrab amb nacionalitat francesa i algeriana- es repartien les tasques dins de l’organització, i que els capitostos residien a les ciutats d’Alacant i Figueres (Girona).

Modus operandi de l’Organització

El modus operandi utilitzat consistia en fracturar una de les finestretes i manipular els seus sistemes de bloqueig i arrencada utilitzant mitjans electrònics. Per a això, el grup comptava amb veritables especialistes i amb equipament informàtic molt avançat. Amb tot, no dubtaven a utilitzar la violència en cas de ser descoberts, arribant a robar en una ocasió a punta de pistola.
Després del robatori, el vehicle era traslladat a llocs poc freqüentats on el aparcaven durant un període de temps prudencial (el suficient per no ser detectat) mentre altres membres de l’organització preparaven el lloc en el que portarien a terme la falsificació de la documentació i dels seus elements identificatius. En aquesta fase, a més, comptaven amb informadors que tenien accés a les bases de dades de trànsit espanyoles i franceses, i amb experts en la manipulació i falsificació de bastidors i documents oficials.
Realitzades les falsificacions, l’organització disposava de conductors que s’encarregaven de l’embarcament directe -o mitjançant contenidors- dels vehicles en vaixells per al seu trasllat a ciutats de el nord d’Àfrica. Per a això utilitzaven els ports d’Alacant i València, així com els de Marsella i Lió.
Curiosament, el recorregut que seguien els vehicles robats era l’invers a el país en el qual es cometien els il·lícits. D’aquesta manera, els vehicles robats a Espanya eren enviats a França, per al seu emmagatzematge i falsificació, i traslladats a l’Àfrica pels esmentats ports de Lió i Marsella. Mentre que els sostrets a França feien
el camí invers, sent enviats a Espanya per ser remesos a l’Àfrica pels ports d’Alacant i València.

Especialització dels seus membres i repartiment de tasques

Per a cadascuna de les fases d’aquesta cadena criminal, l’entramat comptava amb veritables experts en cada matèria; des de les persones que robaven els vehicles, passant per conductors, mecànics i falsificadors, fins als gestors administratius que s’encarregaven de realitzar els tràmits necessaris per a regularitzar els cotxes robats a les direccions de Trànsit espanyola i francesa.
Els agents van observar que un dels caps de l’organització regentava un negoci de compra-venda i lloguer de vehicles a la ciutat d’Alacant, el qual utilitzava com a empresa pantalla. D’aquesta manera, donava aparença de legalitat i blanquejava els guanys il·legals obtingudes pel grup criminal.
Amb l’avanç de la investigació, i un cop identificats els membres de el grup criminal, es va desenvolupar un dispositiu policial conjunt entre les policies espanyola i francesa. Fruit d’aquest dispositiu, van detenir 18 persones -9 a Espanya i 9 a França- entre les que es trobaven els presumptes capitostos de l’organització.
Al nostre país els agents van realitzar sis registres domiciliaris -cinc a la ciutat d’Alacant i un a Girona- a més de diversos registres en diferents empreses de reparació i venda d’automòbils. En ells van confiscar nombroses eines i documentació, com ara centraletes OBD`s (una d’elles oculta a l’interior de l’estructura d’un armari), encunys, plaques de matrícula, bastidors, ordinadors i material electrònic

Port de Tarragona