
M. Peñalver.– La firma Porsche estableix una nova fita en el món de la fabricació de components mòbil sotmesos a un gran estres amb la incorporació de la tecnología d’impressió en 3D amb la que s’elaboraran, de moment, els pistons del motor del model 911.
La impressió 3D permet que els pistons siguin realitzats amb una estructura optimitzada per a les càrregues que suporten. Com a resultat, els pistons d’aquest projecte d’avançat desenvolupament pesen un deu per cent menys que els forjats de producció en sèrie. També tenen un conducte de refrigeració integrat i tancat a la corona de l’pistó que no podria haver-se fet per mètodes convencionals. «Gràcies als nous i més lleugers pistons, podem augmentar les revolucions de l’motor, reduir la temperatura en els mateixos i optimitzar la combustió», explica Frank Ickinger, de departament de Desenvolupament Avançat de Propulsió a Porsche. «Amb això s’aconsegueix obtenir fins a 30 cavalls més de potència en el motor biturbo de 700 CV, a el mateix temps que es millora l’eficiència».
La construcció de peces capa a capa permet fer dissenys nous
Hi ha diverses tecnologies diferents per a la impressió 3D. Totes es basen en el principi que els components es construeixen capa a capa, sense necessitat de fabricar prèviament una eina o motlle especial. Es pot realitzar pràcticament qualsevol forma geomètrica. La impressora es pot carregar directament des de l’ordinador amb les dades de disseny. Els processos de fabricació additiva són, per tant, ideals per produir estructures que han estat dissenyades i optimitzades mitjançant intel·ligència artificial (IA). Els pistons de l’911 GT2 RS es van fabricar amb pols de metall de gran puresa, utilitzant un procés de fusió làser de el metall (LMF). En ell, un raig làser escalfa i fon la superfície de la pols corresponent a el contorn de la peça. Porsche va iniciar aquest projecte conjunt juntament amb els seus socis Mahle i Trumpf. La qualitat i la capacitat de rendiment dels components es van validar utilitzant la tecnologia de mesurament de Zeiss.