banner Generalitat

Jaguar «ensenya» els vehicles autònoms a evitar el mareig dels ocupants

El programari intel·ligent s'ajusta l'acceleració, la frenada i la posició en el carril per evitar provocar nàusees als ocupants.

Jaguar Land Rover desenvolupa en primícia un programari que reduirà el mareig per moviment en aconseguir adaptar l’estil de conducció dels futurs vehicles autònoms per seguir oferint als clients els viatges més refinats i còmodes.

Durant la primera fase del projecte, s’ha desenvolupat una «taula de puntuació de benestar» personalitzada, que podria reduir les possibilitats de patir mareig per moviment fins a un 60%. Els experts de centre especialitzat en enginyeria de programari de Jaguar Land Rover a Shannon (Regne Unit) han incorporat la taula al programari de conducció autònoma.
Aquest programari intel·ligent combina més de 32.000 quilòmetres de proves de l’món real i simulacions virtuals per calcular una sèrie de paràmetres amb els quals avaluar la dinàmica de conducció. Després, l’avançat aprenentatge automàtic garanteix que el vehicle pugui optimitzar la conducció a partir de les dades recopilades en cada quilòmetre recorregut per la flota autònoma.

Aquesta tecnologia es pot utilitzar per que la conducció autònoma dels vehicles de Jaguar i Land Rover mantingui les característiques individuals de cada model, ja sigui el rendiment amb pedigrí de Jaguar o la capacitat llegendària de Land Rover. D’aquesta manera, també s’impulsa el desenvolupament constant de Jaguar Land Rover a l’hora d’oferir la millor experiència dins de l’habitacle en un futur connectat, elèctric i autònom.
El mareig per moviment afecta a més del 70% de la població i sol produir quan els ulls observen informació que difereix del que perceben les orelles, la pell o el cos (habitualment a l’llegir en llargs trajectes en un vehicle). Gràcies a aquest nou sistema, els factors que contribueixen al mareig per moviment (l’acceleració, la frenada i la posició en el carril) s’optimitzen per evitar que els passatgers es maregin o sentin nàusees.

Els resultats de el projecte permeten que els enginyers ja puguin desenvolupar sistemes avançats d’assistència a l’conductor (ADAS) més refinats per als futurs models de Jaguar i Land Rover, com el Control de Creuer Adaptatiu i els sistemes relacionats amb el canvi involuntari de carril. La valuosa informació obtinguda ajudarà a Jaguar Land Rover a dissenyar i fabricar vehicles avançats d’altes prestacions tant ara com en el futur.

El Dr Steve Iley, Chief Medical Officer de Jaguar Land Rover, va assenyalar: «La mobilitat canvia ràpidament, així que necessitem aprofitar el potencial dels vehicles sense conductor per assolir el nostre objectiu de zero accidents i zero embussos. És crucial solucionar el problema de l’ mareig per moviment en els vehicles autònoms perquè els passatgers treguin el màxim partit a aquesta tecnologia a l’viatjar mentre llegeixen, treballen o es relaxen «.

Es tracta d’un pas més en la transició de Jaguar Land Rover a Destination Zero, una estratègia que aspira a crear una societat més segura i saludable amb un medi ambient més net mitjançant una innovació contínua. Jaguar Land Rover també vol augmentar la qualitat de vida en els futurs entorns urbans, de manera que ha desenvolupat el Project Vector, un avançat prototip preparat per a ser autònom en la mobilitat de el demà.
Al món pospandemia, on s’obre pas la «nova normalitat», estan canviant les expectatives que tenen els clients de l’transport privat, ja que busquen solucions de mobilitat segures i netes, en les que l’espai personal i la higiene siguin aspectes clau. En Jaguar Land Rover, s’estan desenvolupant noves tecnologies i materials per satisfer aquestes expectatives. Els vehicles actuals ja estan dissenyats per oferir major benestar als ocupants, amb funcions com el Monitor de l’Estat de l’Conductor i la càrrega sense fil antimicrobiana de dispositius. A més, està comprovat que la climatització dels seients, la il·luminació ambiental i les múltiples configuracions dels seients contribueixen a reduir en gran mesura les possibilitats de patir mareig per moviment.
Jaguar Land Rover ofereix a més el sistema Adaptive Dynamics en tota la seva gamma de vehicles per ajudar a eliminar el moviment de baixa freqüència de la carretera que pot provocar nàusees. A l’modificar la configuració de conducció cada 10 mil·lisegons, es garanteix que els passatgers sempre gaudeixin d’alts nivells de confort sense perdre gens de l’rendimie

Port de Tarragona