Motor: La relació entre l’hidrogen i la mobilitat no és tan moderna com es pensa

La mobilitat elèctrica basada en l’hidrogen és una de les alternatives de futur més prometedores en la indústria de l’automòbil, encara que els seus principis es basen en descobriments científics de fa centenars d’anys. En aquest vídeo es repassa la història de l’hidrogen des del segle XV fins als nostres dies.

Ningú dubta de les capacitats de l’hidrogen com a combustible alternatiu, ja que és abundant i, sobretot, net i respectuós amb el medi ambient. Encara que pugui semblar un concepte nou, químics europeus de finals de segle XV ja van descobrir l’existència d’aquest element químic mentre buscaven l’origen de l’aigua a la Terra. Molts anys més tard, al segle XVIII, el científic britànic Henry Cavendish va demostrar que la combustió d’hidrogen i oxigen només deixava aigua. Un descobriment que altres investigadors van aprofitar per posar en marxa els primers prototips basats en l’hidrogen com a combustible net. Un contemporani de Cavendish, el francès Antoine Lavoisier, considerat el pare de la química moderna, va ser qui va batejar aquest component amb el nom d’hidrogen, ja que fins a aquest moment era conegut com «aire inflamable».

Des d’aquest moment, altres científics van començar a aprofundir en les possibilitats de l’hidrogen, ja que van advertir que era un element abundant, extremadament lleuger i molt reactiu. Començava així la carrera per utilitzar l’hidrogen com a font d’energia. De fet, inventors francesos el van emprar per fer volar el primer globus aerostàtic de el món, encara en el segle XVIII.

Però la gran revolució no arribaria fins a 1839, quan el britànic William Robert Grove va tenir la idea de revertir l’electròlisi de l’aigua per generar electricitat. Naixia així la primera pila de combustible d’hidrogen de la història. Un segle més tard, el 1939, Francis Bacon, de la universitat de Cambridge (Regne Unit), va instal·lar una pila de combustible en un muntacàrregues, mentre que en els anys 50, l’austríac Karl Kordesch va fer un pas més aplicant aquesta tecnologia a la indústria de l’automòbil.

Des de llavors han estat moltes les companyies que han invertit recursos en el desenvolupament de vehicles elèctrics de pila de combustible, tant a Amèrica com a Europa i Àsia. Després infinitat de prototips i intents, al voltant de l’any 2000 Hyundai Motor Company es va llançar a la carrera per liderar la mobilitat basada en aquesta tecnologia, fins que el 2013 va llançar a l’mercat el primer vehicle elèctric de pila de combustible produït en sèrie: el Hyundai ix35 Fuel Cell. Aquest model es va exportar a un total de 18 països, incloent diversos mercats europeus.

El següent pas en aquesta estratègia va arribar el 2018, quan la firma coreana va presentar el seu vehicle d’hidrogen de segona generació, el Hyundai NEXE, un SUV capaç de recórrer 609 quilòmetres en manera 100% elèctric amb un temps de repostatge de tan sols cinc minuts. Gràcies als avenços incorporats per la marca en els últims temps, el NEXE s’ha convertit en un referent tant en autonomia com en prestacions, ja que també supera tots els seus rivals en acceleració i velocitat màxima.

La cursa per la societat de l’hidrogen ja ha començat, una cursa que recull el llegat de més de cinc segles d’investigacions amb l’únic objectiu d’avançar cap a un món més net i sostenible.

Port de Tarragona