Repsol estrena un biocombustible d’aviació fabricat a Tarragona en el primer vol de Vueling amb carburants sostenibles

Treballs de càrrega del biocombustible a l'avió de Vueling que ha fet el trajecte Barcelona-Sevilla amb combustible de Repsol a Tarragona.

Repsol ha estrenat aquest dimecres un biocombustible d’aviació fabricat a la refineria de Tarragona en un vol comercial entre Barcelona i Sevilla. L’avió ha estat operat per Vueling, en el que ha estat el primer recorregut que ha fet l’aerolínia amb un carburant sostenible. La petrolera ha produït un lot de 10.000 tones d’aquest biojet, que conté un 2,6% d’olis vegetals d’origen sostenible i que el seu ús permetrà estalviar l’emissió de 630 tones de CO2 a l’atmosfera, l’equivalent a 33 vols entre Barcelona i la capital andalusa. Representants de les dues companyies han destacat la voluntat d’incrementar l’ús de biocombustibles per arribar el 2050 a les zero emissions.

El president de Vueling, Marco Sansavini, ha destacat que el vol d’aquest dimecres ha reduït un 25% el volum d’emissions d’un vol convencional, el que es tradueix en una reducció d’emissió de 2,5 tones de CO2. Amb tot, ha afirmat que ha estat «una prova pilot». El directiu ha reconegut que queda molt camí per recórrer per arribar a l’objectiu de la companyia d’utilitzar un 10% de combustibles sostenibles el 2030. «La producció de biocombustibles ha de pujar», ha remarcat. I ha afegit: «Estem en fase de proves, no d’adopció sistemàtica, però hem d’estar preparats per quan hi hagi més producció».

El carburant amb el qual s’ha efectuat el vol és una mescla que conté un 2,6% de biocombustible –basat en olis vegetals- però que té les mateixes qualitats energètiques que el convencional. Tal com ha indicat el director del complex industrial de Repsol a Tarragona, Javier Sancho, la reglamentació marca que per raons tècniques a dia d’avui el màxim de biocombustible que poden portar els avions és del 5%. En aquest sentit, la Unió Europea ha fixat que a partir del 2025 un 2% del combustible que utilitzin les aeronaus sigui d’origen sostenible. «Ens estem avançant als pròxims requeriments», ha destacat Sancho.

En una línia similar, Sansavini ha assenyalat que «els biocombustibles d’avui són totalment compatibles amb la tecnologia actual» però ha remarcat que en el futur és possible que tant els carburants com els aparells necessitin adaptacions tecnològiques. De fet, el trajecte s’ha fet en un Airbus 320neo, un nou model que admet carburants sostenibles i que consumeix «un 18% menys que els de la tecnologia anterior», ha apuntat el directiu. Per tal de poder dur a terme la investigació i transformació industrial necessària, el president de Vueling ha reclamat que els estats hi donin suport econòmic. «Ens comprometem a invertir junts amb públics i privats», ha manifestat.

En aquest àmbit, Sancho ha explicat els fons Next Generation són una bona eina i que Repsol té la fita de produir 3 milions de tones de biocombustibles l’any 2030. «Ho farem transformant les nostres refineries», ha avançat. D’entrada, l’any vinent estrenaran una nova planta a Cartagena amb capacitat per produir 250.000 tones de carburant sostenible gràcies a una inversió de 190 MEUR. De cara al 2024, a Bilbao, posaran en marxa una línia de 2.100 tones de combustible sintètic, que permetrà incorporar-hi hidrogen d’origen renovable.

En el cas de la refineria de Tarragona, el director del complex ha recordat que tenen un pla de transformació per avançar cap a la circularitat dels processos per tal de «substituir les matèries primeres convencionals per residus», amb una inversió prevista de fins a 1.400 MEUR. «Augmentarem la gamma dels diferents residus, que no només vindran del Camp de Tarragona, sinó que seran d’àmbit nacional», ha apuntat.

Port de Tarragona